bb

Monday, May 05, 2014

Bayar PTPTN melalui Maybank2u 2014 (one off payment) #Update 2015

As salam
dear diary,

Hai , ini adalah kemaskini terbaru untuk tips bayaran balik PTPTN untuk September 2015. Post ni sebenarnya pada Mei 2014 . Saya memang tak jenguk blog , sampai lah hari ni waktu nak bayar PTPTN , teringat posting ni. Bila check ramai rupanya bertanya soalan , siap orang lain yang tolong jawabkan . Huhu . Maaflah , terima kasih kepada yang tolong jawabkan. .

Saya tak ingat sejak bila , tapi untuk pembayaran balik PTPTN , dah tak perlu masukkan nombor pinjaman sebenarnya . Maklumat yang dia minta cuma jumlah bayaran , nombor kad pengenalan , dan nombor telefon . Boleh refer balik gambar kat bawah yang saya highlight kan warna merah , cara masih sama cuma part nombor pinjaman yang kena request kat twitter or check surat PTPTN tu dah tak perlu  :


maybank2u.com.my


login macam biasa


bila dah login , terus click go untuk Bill Payment .


pilih Make a one off payment


macam bayar bill tu kan , tapi click view all payees by category 

select Education & Education Loans 

Continue


Dia akan list down macam-macam jenis pembayaran untuk education , mohon kecikkan mata dan fokus , cari PTPTN - Bayaran Balik Pinjaman Pendidikan

Continue

*ada dua tau , satu lagi SSPN , tapi yang SSPN ni untuk menabung yer*



Update 2015
Masukkan 
  • Amount
  • IC No
  • No telefon



*caj RM1 dikenakan . 

Continue

dia akan request nombor TAC macam biasa .

then selesai :


status successful :)

Bila dah ramai yang bertanya , saya pun concern pasal baki pinjaman . Jadinya saya call maybank dan mereka confim yang cara ni masih valid . Untuk semak jumlah baki pinjaman , ini kena check balik dengan PTPTN selepas 2 , 3 hari pembayaran dilakukan .

Antara soalan yang ditanya :

Tak perlu masuk mombor pinjaman ?

Ya , menurut maybank tak perlu masukkan nombor pinjaman untuk keadah one off payment maybank2u , cuma kena masukkan nombor telefon .

Tak perlu TAC number dari maybank ?

Saya rasa tak perlu sekiranya anda membuat pembayaran dengan menggunakan link maybank yang disediakan oleh website PTPTN , interface bank juga berbeza . Tapi kalau direct masuk dengan Maybank2u , masih perlu request TAC number .  

Semak baki pinjaman ?

Nak mudah call terus pejabat PTPTN . Kalau lambat tu normal lah , mereka juga manusia . Boleh jugak untuk semak penyata secara online , cuma kena daftar terlebih dahulu di website PTPTN . Since saya pun tak register lagi , rasanya kalau kita buat pembayaran melalui maybank , kena tunggu 2 , 3 hari juga untuk semak .

Cara lain untuk bayar ?

Banyak sangat , tapi ini je cara yang saya praktiskan . Boleh je semak balik website PTPTN atau surat PTPTN . Nak cerita lebih lanjut pun website PTPTN pun agak crowded , lambat nak akses masuk  :(


Saya harap posting ni dapat membantu dan menjawab kekeliruan anda , selamat membayar PTPTN ! Thanks !








kalau penat nak komen , boleh cubit like :

50 comments:

  1. sis, tq info :)

    ReplyDelete
  2. sangat..sangat..sangat..sangat.. membantu!! tenkiu!!

    ReplyDelete
  3. kalau nak semak baki yg kite da bayar..aritu sy tgok kat penyata baki, tp xde update pon.. ke nak kena call?? huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  4. Klu nak bayar balik pinjaman ptptn..kna ada no surat tawaran or "letter of offer number"..bukan no.pinjaman..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. no. pinjaman cukup, tak perlu surat tawaran atau "letter of offer number". tq

      Delete
  5. Terima kasih. Penuh manfaat. Macam mana nak dapatkan no pinjaman tu ?

    ReplyDelete
  6. Salam sis, sy dh cuba. Trima kasih..sgt2 membantu. =)
    En.Azzahari..encik boleh dptkn no pinjaman di surat tawaran atau penyata kira2 bulanan. Di situ ada tertera no pinjaman kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. okey nurul love, terima kasih kerana jawab soalan saya ni :-)

      Delete
  7. saya dh try bayar melalui maybank2u...tp lepas cek semula kt web ptptn knp amount masih xkurang...berapa lama ya masa ambil ntk transaction msk?

    ReplyDelete
  8. Hi sy dh bt ikut step yg awk bg 2.tp yg heran xde pla dia mnta tac no.trs2 successful.huhuuu.mmg ada mcm 2 ke?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pn bt cm awk. n xde mtk tac number tp sukses. huhuhu

      Delete
    2. So,mmg ade kes mcm 2 la kn?sy ingt sy sorg je..huhuu

      Delete
    3. saya pon sama juga..tiba2 succes..siap nk call maybank tny..risau ingt m2u sy yg problem..

      Delete
    4. sama jugak, dah buat pembayaran melalui maybank2u tp tak request no. TAC jugak. tapi wang tolak dah.

      Delete
  9. No pjaman y mane ek.. Sy ad trime surat peringatan daa.. Kt surat tu ade 2...
    1) no pembiayaan
    2) no surat tawaran
    Yg mane satu ye..

    ReplyDelete
  10. Sy punye masukkan no pembiayaan je kt letter tu,,, tol dah ann ?? Dah buat then teros approve je tanpe ade TAC. Betolke?

    ReplyDelete
  11. Thanks so much. This is helpful compared to PTPTN's website.

    ReplyDelete
  12. yg skrg ni dia tak mintak no surat tawaran dah eh?..betul ke?..hanya masuk ic dan no. tepon?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. sy pon mcm tu. ada ic dgn num fon je. lau dah bayar, nak tengok dia tolak ke tak.. nak tengok kat mane erk?

      Delete
  13. ha ah,..dia mintak number fon terus ea? xde dah kan nombor surat tawaran?

    ReplyDelete
  14. TQ! sangat2 membantu :D hehehe selesai bayar hutang

    ReplyDelete
  15. mintak Phone number... tapi when you click the "view sample" button... it still shows sample untuk letak letter of offer No.

    I bayar jugak and I letak Letter of Offer Number walaupun tertera kat situ Telephone number :S

    ReplyDelete
  16. Terima kasih tak terhingga! simple and informative. Kenapa lah PTPTN tak boleh information macam ni dalam website diorang.

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah mudah..kalau p pejabat pos caj rm2. online caj rm1 + gst 6 sen. tq sharing =)

    ReplyDelete
  18. Hi everyone, I want to confirm issit at telephone number there letak no Surat Tawaran because I didn't see any button to click "view sample"??? Can anyone help me?

    ReplyDelete
  19. trime ksh ats perkongsian... blh membantu... satu soklan.. bile kite blh tgk update di penyata kira2 ptptn.?? satu hari atau lbh??

    ReplyDelete
  20. Skrg guna no. IC n no. tepon je ke? cek kt penyata online tak deduct lg, ke mmg ambik masa sikit nk update kt penyata online tu?

    ReplyDelete
  21. saya sudah buat bayaran berjumlah 15Kplus berkat pertolongan dari seorang hambaNya bulan 1 2015 yang membantu melangsaikan pinjaman sekaligus.Tawaran daripada beliau berlaku secara tiba tiba (meminta saya membawanya ke bank untuk urusan ASB) dan terus issue bank draft meminta saya melangsaikan hutang ptptn..Syukur kepada yang Maha Kuasa. Rupa2nya berkat dari nasihat kawan kawan yang menyarankan membantu golongan anak yatim, jadi saya meminta bantuan seorang ustaz menguruskan sedekah lembu aqiqah ke sebuah pusat jagaan anak anak yatim di Perak (harga lembu tersebut RM1600). Memang jelas perkaitan antara sedekah dan ganjarannya dan benarlah sabda besar junjungan kita.Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. sedekah tersebut dilakukan bulan Mei 2014.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. thanks for your info

    ReplyDelete
  26. KESAKSIAN!!! KESAKSIAN!!! KESAKSIAN!!!

    Nama saya Endah Faridah. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Mrs.Lucy Smith meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari $ 150,988USD dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email: Lucysmithloanfirm@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: faridahendah007@gmail.com dan Ervita azis diperkenalkan dan diberitahu tentang Ms. Lucy Smith, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Lucy Smith, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: ervitaazis @ gmail.com sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekening bulanan.

    ReplyDelete
  27. “Bismillah, ar-Rahman, ar-Rahim”.


    Firm: CREDIT FINANCIAL GROUP
    E-mail: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
    BBM INVITES: {DDA46523}


    Firm: CREDIT FINANCIAL GROUP Dari meja kerja dan kantor CREDIT FINANCIAL GROUP tahun ini berjanji akan menjadi tahun lebih banyak uang di rekening bank Anda, hal ini karena kami mengelola CREDIT FINANCIAL GROUP memberikan pinjaman kepada semua orang yang memiliki kebutuhan finansial besar tahun baru ini untuk memulai bisnis satu atau dua bahkan untuk merenovasi rumah mereka juga untuk menghidupkan kembali bisnis mereka dan jangan takut pada pemasangan bulanan Anda karena kami memiliki paket khusus untuk mempersiapkan Anda atau bahkan memberi kuliah tentang bagaimana menginvestasikan uang Anda dengan sumber daya yang sangat tinggi. bisnis jadi tolong jangan hanya duduk di sana dan kemudian membiarkan orang lain untuk maju secara finansial mengatakan tidak pada kemiskinan tahun ini mengatakan tidak kepada hutang tahun ini tahun ini adalah tahun yang luar biasa yang bisa membawa kemasyhuran Allah tidak menyangka kita menjadi miskin ketimbang kita menjadi bijak dalam menghasilkan uang dan kemudian menginvestasikan uangnya dalam bisnis yang sangat menggiurkan sehingga melalui ini kita di sini untuk meminjamkan Anda karena CREDIT FINANCIAL GROUP dipenuhi dengan dana yang telah Anda cari anda bisa menghubungi kami melalui detil kontak di bawah ini

    E-mail: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
    BBM INVITES: {DDA46523}

    ReplyDelete
  28. Kabar baik!! pencari pinjaman !!!

    Nama saya Alfred Daniel Nehemia dari bali Indonesia, roti CEO Daniel Bakery, Pertama-tama saya akan mengatakan bahwa Tuhan harus memberkati Lady jane karena mengenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang jujur ​​dan halal sehingga saya benar-benar percaya bahwa Anda memberi tahu rekan kerja bahwa saya mempunyai Ide bagus untuk memulai bisnis sendiri karena mendapat pekerjaan tidak mudah jadi saya pergi ke bank untuk mendapatkan pinjaman (Rp800 juta) tapi mereka semua meminta uang muka sebesar jumlah pinjaman saya tapi satu-satunya properti yang saya miliki adalah motor. Sepeda, yang membuat saya merasa kecewa
    Jadi saya mencari perusahaan pinjaman online tapi kebanyakan menipu dan menipu, saya hampir kehilangan harapan dan kepercayaan diri sampai saya membaca artikel tentang lady jane tapi saya tidak sempat menutup tapi membaca artikelnya jadi saya mencoba pencarian online lain yang disebut craigslist. org dimana saya melihat iklan perusahaan Dangote Loan jadi saya memutuskan untuk melamar dan menghubungi lady jane juga

    Dangote Loan Company memberikan pinjaman dengan tingkat suku bunga 2% dan tidak kurang dari Rp20 juta

    Saya mengikuti prosedur di sana, memberikan semua yang diminta, saya juga sangat takut, tapi untuk kemuliaan tuhan, doaku dijawab dan uang pinjaman saya ditransfer ke saya tanpa masalah.

    jadi jangan buang waktu anda kontak Dangote perusahaan pinjaman Via dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Anda juga bisa mencari di google untuk informasi lebih lanjut, ini nyata dan sangat nyata atau hubungi saya juga melalui email di alfreddaniel324@gmail.com dan juga di BBM: 7AEA8FA5

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum


    Calls Only::::{+12542276869}
    WhatsApp Only::::{+33753893351}
    Email:::::::{{aditya.aulia139@gmail.com}}
    {{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}}

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum


    Calls Only::::{+12542276869}
    WhatsApp Only::::{+33753893351}
    Email:::::::{{aditya.aulia139@gmail.com}}
    {{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}}

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  31. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: estherpatrick83@gmail.com untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: suryantosuryanto524@gmail.com

    ReplyDelete
  32. Halo,
    kami memberikan segala jenis pinjaman seperti pinjaman pelajar, pinjaman hutang, pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, dan lainnya. apakah Anda mencari pinjaman yang mudah dan cepat atau Anda pernah ditipu sebelumnya? jika benar-benar ya Anda sekarang berada di tempat yang tepat di mana Anda dapat menerima permintaan pinjaman Anda dengan sukses tanpa penundaan lebih lanjut.

    Catatan: Semua pemohon pinjaman sebaiknya menghubungi melalui alamat email untuk info lebih lanjut: zenithparkloanfunds@outlook.com

    Tuhan memberkati.

    ReplyDelete
  33. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  34. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete

i'm nuffnanger