bb

Tuesday, February 04, 2014

Tudung Bawal gaya YunaBella

as salam
dear diary,

wah tajuk nak tumpang glamour aje khen ? hihihi . setengah orang beranggapan kalau pakai tudung bawal muka nampak muda , macam budak , kalau pakai tudung awning nampak tua , nampak macam-macam lah . aku salah seorang pecinta bawal , sebab bila pakai shawl atau tudung awning aku nampak selekeh . ehhh ? padahal kalau time serabai tu pakai apa pun semak je mata memandang .

 Photo: :)

ok , dia sangat cantik , ayat cliche "pakai apa pun nampak cantik" . ye dak ?


in love dengan dress dia . bila tengok tudung fareeda ni ayat cliche jugak 
"cantik tapi singkat , dah la mahal pulak tu"
kepada yang tak suka tudung awning , tapi nak bergaya macam mawar sila teruskan membaca . hehehehe . aku namakan gaya tudung ni , tudung bawal mawar fizo omar , kang aku letak nama fareeda tak pasal-pasal timbul isu paten . aku tau bila aku pakai tudung macam tu ramai mok cik-mok cik , adik-adik , kakak-kakak  yang duk usya gaya tudung aku . muahahahhaha . ok . perasan . aku tipu jer .


founder dia adik aku yang tudung pink tu , yang pasti dua-dua orang belasah baju aku -___-"



versi aku pulak macam bawah ni :







nampak tak , acah-acah mawar , tapi masih labuh dan yang penting , ia sejenis tudung bawal :)




Jom cuba :


mesti ada pin , dan brooch besar , make sure dia punya jarum panjang , so senang nak pin .


guna bawal biasa jer , pastu samakan yang depan .


pakai macam biasa .


untuk yang tengkuk pendek macam aku , boleh pin kat belakang , lagi pun aku dah biasa letak pin , nampak lagi kemas , tak nak letak pon boley :)


ok start gumpalkan tudung , boleh start dari tengah tudung atau jarak sejengkal macam tu 


lipat tudung secara menaik 


boleh cuba lipat siap-siap then terus pin atau pun , buat satu-satu macam dalam gambar 


ok bajet lah nak singkat atau labuh . sebab tu kena pin jang panjang , kalau x , xboleh nak pin .


selesai pin , jangan susah hati . dia memang akan messy macam ni . just adjust dan cantikkan lipatan tu .


nak senang , buat macam dalam gambar ni , satukan hujung yang bercabang .


pin kat belakang tudung yang di kemaskan tu .


siap ! kalau rasa singkat , boleh turunkan lipatan tu or jangan pin belakang tudung :) thanks untuk adik aku yang sanggup jadi model , senang aku bagi arahan . muauahaha .





sekarang ni nak pergi mana pun aku buat gaya camgini jer . senang , ringkas .

selamat mencuba ya ;)




kalau penat nak komen , boleh cubit like :

Monday, February 04, 2013

jom jadi pekerja sambilan PSH :)

as salam
dear diary,

hai all , sesambil makan limau mandarin yang aku cilok masa pergi lunch ngan Asa member tempat kerja lama aku tew , aku terasa nak update blog dari bajet bizi dengan google benda-benda yang tidak bermanfaat , umum tawu bahawa *ceh ayat mintak penampor untuk sedarkan diri* aku sekarang memang bekerja , tapi bukan tetap okeh aku ulang bukan kerja tetap walaupun aku kerja di dalam jabatan goverment aku bukan pekerja gomen . dapat ? *makan limau lagik*

tahu tak apa itu Pekerja Sambilan Harian (PSH) ? dia berlainan dengan Pekerja Khidmat Singkat (PKS) . paham ? PSH ni dia kerja kontrak 3 bulan . so cukup 3 bulan boleh renew sampai lah 9 bulan untuk satu jabatan . lepas tu pepandai cari kerja jabatan lain yer . PKS pulak dia kontrak setahun-setahun , dia ada banyak lagi kelebihan dari PSH . PSH pulak terbahagi kepada 3 level . setiap level menghasilkan nilai berbeza . kalau level SPM sehari RM54 , level Diploma sehari RM72 , level ijazah sehari RM100 . siapa yang selalu hire PSH ? usually goverment , so cuba lah rajin-rajin submit resume dekat jabatan-jabatan dalam kementerian yang anda rasa anda nak . macam aku Jabatan Pembangunan Kemahiran under Kementerian Sumber Manusia , sebelum ni aku kerja dekat Jabatan Keselamatan & Kesihatan Pekerja pon under KSM . *makan limau dengan penuh semangat* PSH ni umpama kais pagi makan pagi , tak mau makan malam tak payah nak kais malam . makna kata dia ikut punch card * per day, datang kerja adalah gaji , tak datang sila tolak siap-siap pakai kalkulator dan dia tolak sekali EPF okeh . Tak ada ot dan cuti dan kenaikan gaji dan elaun dan bonus . Kadang ada luck bila kerajaan bagi bonus RM500 , KADANG-kadang PSH pon dapat jugak . So bagi sesiapa yang berminat boleh lah berbuat demikian , sebab aku rasa banyak je jabatan kerjaan kat Putrajaya ni yang pakai PSH , pilih jer nak jabatan mana , nak Putrajaya ke Cyberjaya . Tips aku kalau boleh letak lah alamat KL atau Selangor , senang sikit depa nak hire kan ? beragak jugak depa nak amek kalau letak alamat Perlis . even kat sini PSH yang aku kenal pun datang dari Pahang , Kelantan , Terengganu  . *yes ! berjaya habiskan sebijik limau , ada sebijik lagi*

Ada yang berminat setelah berbuih jari aku menaip ? cara dia , cari jer alamat jabatan-jabatan kerajaan , then submit lah resume , transkrip , diploma or degree , spm , surat iringan . contoh surat iringan kak aku ajar :

Alamat kita (alamat area KL/selangor/putrajaya)
                                                                                                                                                                                  8 Januari 2013
Alamat jabatan


PERMOHONAN PEKERJA SAMBILAN HARIAN(PSH) PEMBANTU TADBIR N17 
NAMA                         : NURUL (NAMA FULL)
NO K/PENGENALAN         : 0000

Dengan segala hormatnya saya merujuk perkara di atas.

2.         Adalah saya seperti nama di atas berminat bagi mengisi kekosongan jawatan Pekerja Sambilan Harian(PSH) Pembantu Tadbir N17 di jabatan tuan.

3.         Sehubungan itu, bersama-sama ini disertakan dokumen berkaitan untuk rujukan pihak tuan. Segala pertimbangan pihak tuan amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan terima kasih.

Sekian.

lepas tu tandatangan jangan lupa , lau nak apply untuk dua jawatan dalam satu jabatan , antar lah dua surat iringan berasingan , paham ? 

kerja tak teruk pun depends pada jawatan lah , macam aku , aku duduk blah IT , aku assist juruteknik komputer ngan penolong peg tek maklumat . kadang ada kerja , kadang tak ada kerja makan lah limau mandarin sampai bulat , aku duduk sini on call , setle masalah simple-simple , contoh cam sharing printer , printer stuck , network error , install software , pasang pc baru , backup data , tapi tak kan lah tiap-tiap hari pc problem kan ? kalau tak der keja sila lah mengadap PC sembilan jam tanpa henti . alih-alih cukup bulan dapat gaji . aku bukan nak ajar lah , oleh sebab PSH kan kerja ikut jam , kalau lewat 5 minit masa nak balik topup balek 5 minit , janji cukup 9 jam . no wonder aku 5 kali merah dalam bulan januari dan hari ni hari pertama dalam februari pon aku merah jugak =__=" . please dear , sila berdisiplin *cakap sambil tangan di dada .*

lagi satu berkenaan penempatan , selalunya PSH yang merantau dari negeri lain yang tak der kenalan kat sini depa akan sewa rumah di Flat Hijau yang serba hijau tew . so in case dapat interview or dapat kerja boleh lah menginap kat situ , jemput google yer . dan lagi satu belah presint 11 aku tak sure sangat . so bagi sesiapa yang rasa nak merantau atau nak kerja sambil tunggu result ke sambil tunggu kerja tetap ke , jemput lah , semoga perkongsian ini memudahkan urusan seharian anda . Amin :)



kalau penat nak komen , boleh cubit like :

i'm nuffnanger